Challenges of school laboratory work during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35830/mcya.vi23.325Keywords:
COVID-19, school laboratory, challengeAbstract
The school laboratory as an educational resource promotes science learning, where knowledge is analyzed and reaffirmed, which contributes to comprehensive training by combining theoretical, heuristic and axiological knowledge. The pandemic caused by the SARS-CoV-2 coronavirus, which causes the COVID-19 disease, began at the end of 2019, creating a lot of uncertainty and important challenges. In high school and undergraduate school laboratories, important challenges arose due to their own characteristics and the materials and chemicals they use. Therefore, it was important to find strategies that allowed working remotely and virtually during the confinement period.
Downloads
References
Argel Natalia, Carasi Paula, Manassero Carlos, Quiroga Alejandra. (2020) El trabajo experimental en tiempos de pandemia, desafíos y alternativas virtuales. Argentina 3as Jornadas sobre las prácticas docentes en la Universidad Pública. Edición en línea.
Calderón et Al. (2016) Laboratorios de ciencias en el bachillerato: tecnologías digitales y adaptación docente. Apertura, Revista de Innovación Educativa, Vol. 8, Núm. 1.
CEPAL-UNESCO. (S.F.2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe Covid-19 Obtenido de: https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/
Delors, Jacques (1994). Los cuatro pilares de la educación, en la Educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, pp. 91-103.
Diario Oficial de la Federación. (03 junio 2020). Secretaria de Gobernación. México D.F. Obtenido de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590673&fecha=27/03/2020
Díaz-Barriga, Á. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. 4, núm. 10, pp. 3-21.
Pimienta Prieto, Julio H. (2005). Metodología Constructivista. Pearson Educación. México.
OPS/OMS, 2020. La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia, https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia#:~:text=La%20epidemia%20de%20COVID%2D19,un%20gran%20n%C3%BAmero%20de%20personas.
UNESCO IESALC. (2020). Covid-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuesta y recomendaciones. París, Francia: UNESCO (2020). http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf
World Economic Forum (WEF) (2020). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. Obtenido de: https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Milenaria, Ciencia y arte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.