The glass generation facing the knowledge society in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.35830/mcya.vi24.448Keywords:
social context, skills, education, crystal generation, knowledge society, human talentAbstract
In the 21st century, young people are distinguished by their fragility, vulnerability and low tolerance for frustration. The SARSCoV2 (Covid19) pandemic has been a catalyst that has given rise to an emerging society, immersed in online scenarios, where human contact has been replaced by digital interfaces, significantly transforming perception. . of the world. This new reality has placed the socalled “glass generation” in a digital environment, far from the conventions of life and experiencing growing frustration due to the expectations generated by exposure to networks and the digital world. These young people are characterized by manifesting a personality that can be described as “unstable” or “insecure.” Consequently, the development of human talent is presented as a fundamental tool to promote the growth of cognitive capabilities and abilities within the context of the knowledge society. Focusing on improving these skills will not only help optimize living conditions, but also address the challenges posed by the current social environment. In this sense, it is essential to consider the integration of universal values and the adoption of an ethical life project as fundamental elements in the youth development process. By doing so, we can cultivate a generation that is more resilient and prepared to face the challenges of contemporary society. This approach will not only benefit individuals, but will also have a positive impact on building stronger and more cohesive communities.
Downloads
References
Aguilar-Esteva, V. (2018, octubre). Gestión del talento hacia los retos de la sociedad del conocimiento desde la socioformación. En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu.mx).
Alemán, J. A. (2022). Las sociedades de cristal: retos en la intervención desde el trabajo social, notas para su reflexión y debate. OIDLES: Observatorio Iberoamericano del Desarrollo Local y la Economía Social, 16(33), 1-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9079807
Barreras, I. Z. (2020). La gestión del talento humano: Una necesidad para el desarrollo de las organizaciones. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14), 21-42. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/208
Cárdenas, I., & Herrera, S. R. (2019). Socioformación y Gestión del Talento Humano para el desarrollo social sostenible en la sociedad del conocimiento. Ecocience International Journal, 1(1), 78-85. https://www.researchgate.net/profile/Severo-Ignacio-Cardenas/publication/338282008_Socioformacion_y_Gestion_del_Talento_Humano_para_el_Desarrollo_Social_Sostenible_en_la_Sociedad_del_Conocimiento_Title_Socioformation_and_Human_Talent_Management_for_the_Sustainable_Social_Development/links/5e0ba79192851c8364a913e4/Socioformacion-y-Gestion-del-Talento-Humano-para-el-Desarrollo-Social-Sostenible-en-la-Sociedad-del-Conocimiento-Title-Socioformation-and-Human-Talent-Management-for-the-Sustainable-Social-Development.pdf
De Mora, J. D. (2021). Desafíos, aspiraciones y compromisos de la Generación Cristal. Un análisis desde la Política Sectorial como elemento de la Gobernabilidad Educativa. RIIG-Revista Internacional de Investigación en Gobernabilidad, 1(2), 148-159. http://revistas.posgradocolumbia.edu.py/index.php/riig/article/view/39
Delors, J. (2013). Los cuatro pilares de la educación. Galileo, (23). http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/30016/1/169-619-1-PB.pdf
GilVelázquez, C. L. (2020). Los paradigmas en la educación El aprendizaje cognitivo. Uno Sapiens Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 1, 2(4), 19-22. https://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/58/ElNuevo Paradigma de la Educación para el siglo XXI.pdf?sequence=1
Ledezma, M. D. C. S. (s/f) Características de la Generación de cristal, y su efecto en el ámbito laboral. https://www.researchgate.net/profile/Carmen-Salinas-3/publication/379669658_Caracteristicas_de_la_Generacion_de_cristal_y_su_efecto_en_el_ambito_laboral-/links/6614e56a66ba7e2359b7bd10/Caracteristicas-de-la-Generacion-de-cristal-y-su-efecto-en-el-ambito-laboral.pdf
Olivé, L. (2005). La cultura científica y tecnológica en el tránsito a la sociedad del conocimiento. Revista de la educación superior, 34(136), 49-63. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v34n136/0185-2760-resu-34-136-49.pdf
Sur, D.A.M. (2017) Enseñando a vivir a la generación de cristal. Revista Digital de Investigación Lasaliana_Renue numérique de Recherche lasalienne-Digital Joural of Lsalian Research 14, 82.97 recuperado de http:revistasaliana.delasalle.edu.lmx/ojs/index.php/lasaliana/article/view/13/13
Tobón, S. (2018, octubre). Desarrollo del pensamiento complejo. En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu.mx).
Tobón, S. T., Torres, S. C., Ramos, J. B. V., & Loya, J. L. (2015). Proyectos formativos y desarrollo del talento humano para la sociedad del conocimiento. Acción pedagógica, 24(1), 20-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6224808
Velásquez, D., di Giordi, L. H., Duarte, N., & Gómez, H. A. (2021). La generación de cristal evolución o desadaptación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Milenaria, Ciencia y arte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.