Use of school space by girls and boys: mapping through participatory cartography

Authors

  • Fausto Plutarco Figueroa Gutiérrez Secretaría de Desarrollo Urbano y Movilidad del Estado de Michoacán. Morelia, Michoacán, México.
  • Salvador García Espinosa Facultad de Arquitectura, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Morelia, Michoacán, México. https://orcid.org/0000-0002-7871-5837

DOI:

https://doi.org/10.35830/mcya.vi26.595

Keywords:

participatory cartography, school space, school communities

Abstract

This article analyzes how girls and boys perceive and use shared spaces based on their lived experiences in contexts of formal equality, employing participatory mapping. In an interactive activity where they intervened a blueprint of their school, girls and boys identified their preferred spaces and those they avoid. The findings revealed: 1) the universal importance of soccer fields for both girls and boys alike, and 2) significant differences in how space is understood and appropriated depending on sex.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boisier, S. (1999). El desarrollo territorial a partir de la construcción de capital sinergético. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, 39-53.

Boisier, S. (2001). Desarrollo (local): ¿De qué estamos hablando? (versión digital disponible en https://www.flacsoandes.edu.ec/web/imagesFTP/1245948918.Desarrollo_Local_De_que_estamos_hablando__2_.pdf). En O. Madoery, & A. V. Barquero, Transformaciones globales, Instituciones y Políticas de desarrollo local (págs. 2-22). Rosario: Homo Sapiens .

Borraz, M. (18 de diciembre de 2017). Los niños a la pista, las niñas a las orillas: el machismo de patio de colegio. Obtenido de elDiario.es: https://www.eldiario.es/sociedad/centro-periferia-machismo-colegios-intentan_1_2997217.html

Braceras, I. (15 de enero de 2025). Cartografía participativa: herramienta de empoderamiento y participación por el derecho al territorio. Obtenido de Repositorio de documentos de Geoactivismo.org: https://geoactivismo.org/wp-content/uploads/2014/10/Tesina_n_2_Iratxe_Braceras.pdf

Bueno, G. (2004). Panfleto contra la democracia realmente existente. Madrid: Fundación Gustavo Bueno; La Esfera de los Libros, S. L.

Published

2025-11-27

How to Cite

Figueroa Gutiérrez, F. P., & García Espinosa, S. (2025). Use of school space by girls and boys: mapping through participatory cartography. Milenaria, Ciencia Y Arte, (26), 75–77. https://doi.org/10.35830/mcya.vi26.595

Issue

Section

Artículos