Use of school space by girls and boys: mapping through participatory cartography
DOI:
https://doi.org/10.35830/mcya.vi26.595Keywords:
participatory cartography, school space, school communitiesAbstract
This article analyzes how girls and boys perceive and use shared spaces based on their lived experiences in contexts of formal equality, employing participatory mapping. In an interactive activity where they intervened a blueprint of their school, girls and boys identified their preferred spaces and those they avoid. The findings revealed: 1) the universal importance of soccer fields for both girls and boys alike, and 2) significant differences in how space is understood and appropriated depending on sex.
Downloads
References
Boisier, S. (1999). El desarrollo territorial a partir de la construcción de capital sinergético. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, 39-53.
Boisier, S. (2001). Desarrollo (local): ¿De qué estamos hablando? (versión digital disponible en https://www.flacsoandes.edu.ec/web/imagesFTP/1245948918.Desarrollo_Local_De_que_estamos_hablando__2_.pdf). En O. Madoery, & A. V. Barquero, Transformaciones globales, Instituciones y Políticas de desarrollo local (págs. 2-22). Rosario: Homo Sapiens .
Borraz, M. (18 de diciembre de 2017). Los niños a la pista, las niñas a las orillas: el machismo de patio de colegio. Obtenido de elDiario.es: https://www.eldiario.es/sociedad/centro-periferia-machismo-colegios-intentan_1_2997217.html
Braceras, I. (15 de enero de 2025). Cartografía participativa: herramienta de empoderamiento y participación por el derecho al territorio. Obtenido de Repositorio de documentos de Geoactivismo.org: https://geoactivismo.org/wp-content/uploads/2014/10/Tesina_n_2_Iratxe_Braceras.pdf
Bueno, G. (2004). Panfleto contra la democracia realmente existente. Madrid: Fundación Gustavo Bueno; La Esfera de los Libros, S. L.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Milenaria, Ciencia y arte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
